Od 16 marca 2021 roku zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki
zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?
Lekarz pierwszego kontaktu po zebraniu kluczowych informacji może zarekomendować formę
udzielenia świadczenia (teleporada lub wizyta stacjonarna). Poza kilkoma sytuacjami
szczególnymi to pacjent wybiera jaką formę wizyty preferuje. Poniżej przekazujemy
szczegółowe informacje na ten temat:
Kiedy teleporada? Korzystasz z teleporady, gdy:
1. Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
2. Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją
dokumentację medyczną.
3. Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację
poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
4. Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
5. Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił
podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Przebieg teleporady
1. Przed udzieleniem teleporady następuje potwierdzenie tożsamości pacjenta. Lekarz robi
to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w
dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np.
dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
2. Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
3. Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej oraz
zlecenie właściwego postępowania medycznego.
4. Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
5. Jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w
formie teleporady – poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty.
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
• nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do
placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności
lub osobiście,
• w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego
opiekunem ustawowym.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza
• zalecenia
• e-zwolnienie
• e-skierowanie
• zlecenie na test na koronawirusa
• e-receptę
• sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym
(jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymagał).
Kiedy bezpośrednia wizyta? Korzystasz z bezpośredniej wizyty, gdy:
1. Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
2. Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
3. Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat. Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub
położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
4. Świadomy ryzyka związanego z potencjalną stycznością z innymi pacjentami w trakcie
bezpośredniej wizyty w placówce POZ, nie wyrażasz zgody na teleporadę (Ty lub Twój
opiekun ustawowy).
W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości NZOZ Arnica, na prośbę pacjenta,
udziela informacji (telefonicznie lub w miejscu leczenia) o warunkach udzielania
teleporad.